Allmänna villkor

Dejtboxen™ är ett koncept som har tagits fram och ägs av The Crate Inventors AB (org.nr. 556997-4289). I dessa allmänna villkor avser "Dejtboxen" som begrepp såväl konceptet som bolaget The Crate Inventors AB.

Hos Dejtboxen kan du dels beställa prenumerationer som kommer till dig månadsvis, du kan också köpa kärleksprodukter och enstaka tidigare boxar med omgående leverans.

Som prenumerant av Dejtoxen får du en box skickad till dig en gång i månaden, den innehåller artiklar för en dejtupplevelse. Inför leveransen får du ett mail med information om att boxen är påväg.

Dejtboxen har ingen bindningstid, vilket innebär att du när som helst kan välja att avsluta eller pausa din prenumeration. Prenumerationen förnyas den förste i varje månad och gäller då nästkommande månads box. Du måste säga upp din prenumeration senast den siste i månaden (ex 31/12) för att prenumerationen inte ska förnyas den 1:e (1/1) och gälla nästkommande box (februariboxen). 

Exempel: Du beställer januariboxen den 30/12, den 1/1 förnyas prenumerationen och innebär då februariboxen. Vill du inte mottaga den kommande boxen måste du meddela oss det senast den 5:e på [email protected] så tar vi bort den ordern. Om du själv avslutar prenumerationen, utan att maila oss senast den 5:e kommer du i exemplet ovan få både januari och februariboxen, därefter inga fler.

Vi levererar det som behövs för en mysig dejt.

  • Dejtboxen som prenumerationsprodukt levereras under de första 10 dagarna i månaden. (enstaka tidigare boxar och produkter från vår webshop skickas med omgående leverans).
  • Dejtboxen skickas med PostNord som logistikpartner.
  • Om din box inte går att leverera vid din hemadress kommer du att få hämta ut din box på närmaste utlämningsställe. Avisering om din leverans sker av PostNord.
  • Dejtboxen ansvarar inte för det fallet att paketet har försvunnit eller förstörts efter att det levererats.

Vid allergier och hållbarhet

  • Det är ditt ansvar som kund att utesluta råvaror vid eventuella allergier eller liknande. Dejtboxen friskriver sig från allt ansvar i det fall du ändock skulle vara ouppmärksam på detta och till följd åsamkas någon form av reaktion.
  • I de fall boxarna innehåller råvaror tar inte Dejtboxen ansvar för hållbarheten i de fall varorna efter överlämnande inte förvarats på korrekt sätt.

Mitt Konto

  • Som kund får du automatiskt tillgång till ”Mitt konto” på dejtboxen.se där alla leveranser, kontaktuppgifter och eventuella förändringar hanteras. Du når "Mitt konto" här.  Som kund ansvarar du för att uppgifterna på sidan är korrekta. Dejtboxen tar inte ansvar för konsekvenser som uppstår till följd av inaktuella kunduppgifter.

 

Din integritet

  • Som kund hos oss behandlar vi personuppgifter om dig. The Crate Inventors AB är personuppgiftsansvarig för sådan behandling. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter finner du i vår Integritetspolicy. Där finner du information om vilka personuppgifter vi behandlar och för vilka ändamål detta sker. Där finner du också information om den rättsliga grunden för behandlingen, uppgifternas lagringstid samt din rätt till information, rättelse och radering.
  • Dina personuppgifter behöver vi för att kunna tillhandahålla det vi avtalat tillsammans med dig och för att kunna ge dig bästa möjliga service och upplevelse. Dina uppgifter sparas hos oss i 3 år, detta för att vara säkra på att ha rätt information som du och vi behöver om dina tidigare leveranser hos oss, om dina köp och eventuella returer. Din mailadress sparas också i syfte att marknadsföra våra produkter, erbjudanden och nyheter. Detta görs i endast om vi fått samtycke av dig. Du kan enkelt avregistrera dig via det aktuella mailformuläret för nyhetsbrev eller bocka ur en sedan tidigare aktiv ”nyhetsbrevscheckbox” under ”mitt konto”.
  • I vår webplattform sparas dina uppgifter i 7+1 år enligt bokföringslagen.
  • Som kund har du rätt till rättelse av dina personuppgifter. Det gör du själv via Mitt konto eller genom att maila vår kundtjänst på [email protected]. Du har även rätt till radering och registerutdrag, detta gör du genom att kontakta oss på ovan mailadress. Vi kommer då att återkomma till dig med en bekräftelse på vad vi har gjort och på vad vi behöver ha kvar enligt det avtal vi har tillsammans med dig.
  • Läs hela vår Integritetspolicy här.

Uppsägning av abonnemang eller annan förändring

  • Alla förändringar måste göras av dig via "Mitt konto" senast den siste i månaden för att inte mottaga nästkommande månads box. 

Prenumerationen förnyas den första dagen i varje månad och gäller då nästkommande månads box. Du måste säga upp din prenumeration senast den sista dagen i månaden för att prenumerationen inte ska förnyas den första dagen i månaden.  

Exempel: Du startar en prenumeration den 31/12 (din första box blir januariboxen), den 1/1 förnyas prenumerationen och innebär februariboxen. Om du inte vill mottaga denna så kontaktar du kundtjänst senast den 5:e januari. 

  • Det är du som ansvarar för uppsägningen - utebliven betalning är inte detsamma som uppsägning av abonnemang.
  • Har du en skuld till Dejtboxen kommer inte nästkommande box att levereras.

Betalningsvillkor - prenumerationer

  • För prenumerationer av Dejtboxen tillhandahåller vi betalning via faktura eller kredit- eller bankkort genom betalningspartner Klarna.
  • Betalning sker direkt vid registreringstillfället samt vid förnyelsedatumet vid kortbetalning. Vid fakturabetalning skickas fakturan ut via mail i samband med när ordern/boxen skickas. 
  • Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 29 kr (om köpet var på under 60 kr) eller på 60 kr (för köp över 60 kr) samt dröjsmålsränta 24,00% plus gällande referensränta. Om du inte betalat efter en påminnelse skickas ärendet vidare till inkasso. Läs mer här
  • Utebliven betalning är inte detsamma som uppsägning av prenumeration.
  • Dejtboxen har rätten att omedelbart avbryta prenumerationen om inte betalning skett i tid.
  • Du ansvarar för att angiven e-postadress är korrekt och för att lägga till Dejtboxen som en betrodd kontakt i din e-postlista.

Presentkort

  • Dejtboxen distribuerar beställningar av presentkort inom Sverige.
  • Kunden ansvarar för att denne har fyllt i korrekta uppgifter vid köp av presentkort. Dejtboxen kommer inte att ersätta felleveranser eller liknande, som beror på att kunden lämnat felaktiga uppgifter.
  • Presentkort kan levereras till mottagaren via e-post. Presentkortet innehåller information till mottagaren hur mycket pengar presentkortet är värt och hur det kan nyttjas på vår websida, samt hur länge presentkortet är giltigt. Presentkortet skickas i direkt anslutning till köpet. 
  • Presentkortens giltighetstid är 1 år från köptillfället.
  • Kunden har lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), som är tillämplig på avtal avseende köp av presentkort via www.dejtboxen.se. Detta innebär att kunden kan ångra ett köp av ett presentkort inom fjorton (14) kalenderdagar från det kunden mottagit presentkortet. Kunden behöver inte ange någon anledning för utnyttjandet av ångerrätt. Dock förutsätter utnyttjandet av ångerrätten att presentkortet inte har nyttjats helt eller delvis. Kund som vill utnyttja sin ångerrätt skall kontakta [email protected].

För kortbetalning gäller följande:

  • Du registrerar ditt kort via vår betalsida som tillhandahålls av vår betalningspartner Klarna.
  • Klarna är också den enda part som har tillgång till dina kortuppgifter.
  • Du kommer via e-post att aviseras om när debitering sker. Skulle kortet sakna täckning eller av annan orsak inte fungera kommer du uppmärksammas om situationen genom ytterligare ett mail. Vid upprepade problem med kortbetalning kommer din prenumeration automatiskt att avslutats och du kommer då att få information om det via mail.

För fakturabetalning gäller följande:

  • Med Klarna slipper du krångliga formulär, långa kortnummer och bankdosor. Istället behöver du bara uppge ditt personnummer i deras kassa. En snabbkontroll på cirka en sekund görs då för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp. 
  • När ditt köp har godkänts skickar vi dina varor till dig, vid köp i vår webshop (tidigare boxar och köksredskap). Prenumerationsboxarna skickas ut en gång per månad. När vi skickat din beställning får du även en faktura skickad till dig via e-post.
  • Väljer du att betala via faktura har du från det att boxen/varorna har skickats, alltid 14 dagar på dig att ta emot och titta på dina varor innan betalning.  
  • Vill du dela upp din faktura kan du enkelt göra det. Kika efter raden ”Betala lägst” som finns längst ned på fakturan. Där framgår vilken summa du som lägst kan delbetala.

Frågor om din betalning? 

Hos oss handlar du tryggt och säkert med Klarna. Har du några frågor om din betalning? Vänligen kontakta Klarnas kundsupport på 08–12012010. 

 Om ångerrätt, öppet köp och bytesrätt

  • Då detta är en abonnemangstjänst som köps in och produceras utifrån antalet aktiva prenumeranter så gäller inte ångerrätten på Dejtboxen som produkt, enligt 2 kap. 11 § 1p och 4p. Lag (2005:56) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 
  • Som kund hos oss har du alltid 14 dagars öppet köp och 14 dagars bytesrätt vid köp av Produkter (ej prenumerationsboxar) i vår webshop.

Om du vill returnera en produkt

  • Sker retur inom 14 dagar (från det att du mottagit varan i din beställning) så har du rätt att få dina pengar tillbaka. Viktigt är då att varan är i oförändrat skick, den får inte vara använd och förpackningen ska vara obruten. Vid returer står du själv för fraktkostnaden. 
  • Om du vill ångra ditt köp av produkter från vår webshop kontakta kundtjänst och ange Retur i ämnesraden, så återkommer vi med mer information snarast möjligt.
  • Har du frågor om returhantering så är du varmt välkommen att maila vår kundtjänst på [email protected] .

Outlöst försändelse

  • Försändelser som ej hämtas ut går i retur till Crate Inventors AB (Dejtboxen). När vi mottagit returen uppmärksammas du om detta via mail. Du har då möjlighet att få din försändelse utskickad på nytt. Du står då för fraktkostnaden.

OBS Försändelsen måste hämtas på servicestället inom 14 dagar. Annars returneras det, allt enligt PostNords regler.

För mer information om köp via internet hänvisar vi till Konsumentverket

Reklamation

  • Vi följer konsumentköplagen där reklamationsrätten är tre år. Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren (bevisa ursprungligt fel), därefter har köparen bevisbördan (bevisa ursprungligt fel). 
  • Vid reklamation uppger du ordernummer samt fel/skada på varan. Vid en eventuell retur är det viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas. Alla reklamationsärenden kontrolleras och vid ett giltigt returärende står vi för frakten. 
  • Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Dejtboxen.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig. Vid reklamation där kund ej begär ny vara ska Dejtboxen.se återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.

Förändring av avtal

  • Dejtboxen äger rätten att ändra dessa villkor över tid.
  • Dejtboxen äger rätten att förändra priser med en månads framförhållning. 

 

Force majeure

  • Om fullgörandet av vårt åtagande försvåras eller förhindras väsentligt genom omständigheter som vi ej kunnat råda över, ska detta utgöra en befrielsegrund som medför framflyttning av prestationen och befrielse från skadestånd och diverse andra påföljder. Exempel på dylika omständigheter kan vara arbetskonflikt, terroristattack, ändrad författning eller fel hos underleverantör. Dock så ska detta självfallet inte kränka dina rättigheter som konsument.

Om oss

  • Vi som står bakom Dejtboxen heter The Crate Inventors AB (org. nr 556997-4289) och håller till på Frögatan 2, 653 43, Karlstad.
  • Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig vidare.